TCG (Trading Cards Game) - Sběratelská karetní hra. Hráči nejprve získávají karty, ze kterých si následně sestavují svůj herní balíček, se kterým vstupují do hry.
Balíček je zpravidla 60 karetní hromádka karet (ale např. při Draftování může mít jenom 40, čím méně karet tím lépe -> dříve se k nim dostanete); většinou obsahuje karty pouze jedné Strany + nautrální karty (opět, na určitých sotěžích můžete použít více armád do jednoho balíčku), aby byla manipulace s balíčkem na soutěži pohodlnějíší - jelikož mezi jednotlivými zápasy nemůžete celý balíček vyměnit - je zde tkz. Sideboard (15 karet, které nejsou v balíčku, ale podle taktiky soupeře je můžete mezi jednotlivými duely měnit); samozřejmě na volné hraní si můžete brát jeden balík za druhým.
Každá karta (se stejným názvem) smí být v balíčku pouze ve 4 kusech, vyjímky:
Karty základních Zdrojů: neomezený počet
Karty s Verzí (stejný název karty "Macmillan", ale různé písmeno verze + podtitul např. (M (A) - Velitel Alphy, M (B) - Průzkumník pravěku...) : 3 od každé verze (A, B, C...)
Omezené karty: 1ks (tyto karty se v přímém hraní ukázaly být příliš silné, ale jsou v pozdějíších edicích, které vyvolávají konflikt na některých formátech)
Zakázané karty: 0ks
// rozpis omezených/zakázaných karet pro daný formát najdete ujeho popisu :D
jak dojít k vítězství? je několik cest:
na začátku má každý hráč 20-30 (podle zásad/formátu) životu, tkz. hlavní základy. Připravte jej o ně, dříve než on připraví vás o ty vaše a jste vítěz!
Kontumačně -> hráč si má líznout kartu, ale už nemůže, protože v balíčku žádnou nemá...
Radiace -> pokud úroveň radiace přesáhne nebezpečnou hodnotu (10-20) hráč prohrál (pozn. tato Radiace se nevyskytuje v základní sadě)
Kartou -> Zlaté pravidlo zní: Karta má vždycky pravdu (i kdyby odporovala pravidlům :P); proto např můžete vyložit kartu která hlása "pokud dosáhneš 100 životů hlavní báze vyhráváš" a dosáhnete 100 životů, vyhráli jste
Alternativními pravidly Zásad -> např. RFB (Run for bomb) vyhrává ten kdo jako první vyrobí Siberitovou/Alaskitovou bombu
1) balíčkem si nikdy nebuď jistý, protože každý oponent má svůj identický balíček, který má několik obměněných verzí (podle různých zásad) a i ty se musíš naučit upravovat svou hru podle potřeb.
Potřeby na hru:
-správný balíček
-kostku/minci (pro losování kdo bude začínat a náhodné efekty karet)
-nějakou potřebu na počítání životů - viz níže
-nějaké "žetony" (např. kamínky, nebo papírová kolečka) na označení poškození jednotek, označení jejich posílení atd. nejlépe pořádnou hrumadu několik druhů barev/tvarů pro dobré rozlišení
-> dalšího hráče (1 nebo více ;)
OK, mrkneme se co tu máme:
Máme připravený balíček (na hromádce lícem dolů) -> náš soupeř dělá to samé co my
Precizně balíček zamícháme (pokud má soupeř pochybnosti může požádat o přeložení z půlky)
Nyní se podíváme na rozmístění karet ve hře; jsou zde 4 zóny:
Balíček/Deck -> zde jsou na začátku hry všechny karty a poté si je odtud lízáme na ruku
Ruka/Hand -> zde jdou karty, které si "lízneme"(vezmeme) z balíčku; na začátku hry si každý hráč lízne 7 karet a na začátku každého kola (kromě 1.) si každý hráč líže z balíčku 1 kartu (pokud jeho karty ve hře nemluví jinak :P samozřejmě...)
Hra/Game -> Zde míří všechny karty, které zahrajte -> Zdroje, Jednotky, Budovy, Strategie, Technologie...
Odložené karty/Discard pile -> Zde míří všechny zničené karty, které padly ve Hře, byly zahozeny z ruky, nebo byly prostě zahrány jako Akce, splnily svůj efekt a šly sem
Dále by jste měli mít označené oblasti:
Hlavní základny = životy hráče (zpravidla 20-30 životů), může ji reprezentovat počítadlo, papír na zapisování čísel, kalkulačka, nebo hromádka kamínků, ze kterých budete odebírat -> důležité je aby jste mohli pohotově měnit počet životů nahoru i dolů bez zbytečného zdržvání
Zóna mimo hru -> pokud nějaká karta říká, že odstraní kartu ze hry, neodchází odstraněná karta do Discardu, ale úplně mimo hru a už se nemůže vrátit